My Greetings

lil thin'

Monday, January 4, 2010

..tragis betul..

Bismillahirrahmanirrahim… Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah…

Peristiwa pertama yg tragis pada hari pertama sem1 PISMP yg tak akan aku lupa sampai bila2. Kisah pertama yg menjadi kenangan aku dan bilik baru ku ini. Sebenarnye malu nak citer kat sini tapi nak gak citer & cerita ni terpaksa diringkaskan serba sedikit demi menjaga privasi penulis supaya sesuai utk bacaan umum,huhu~

Sedang aku bersiap2 ingin ke bilik air, terdetik di hati;

‘nak bukak tingkap ke nak biar je tingkap ni tertutup?’

‘nak bawak kunci ke tak ek?’

Tapi memikirkan risiko meninggalkan bilik yg tak berkunci dgn dua2 penghuninya keluar, maka aku memutuskan utk menutup tingkap, mengunci bilik dan kuncinya dibawa bersama ke bilik air. Ku ingatkan diri agar berhati2 dgn kunci tersebut.

Setelah selesai membersihkan diri, ku ingatkan diri sekali lagi ambil kunci dulu baru selesaikan yg lain. Tapi nak dijadikan cerita, seluruh anggota bertindak diluar kawalan dan tak mengikut arahan akal. Kunci tu tak diambil, menda lain yg dibuat dulu. Hasilnya, seperti yg dijangka, kunci tu jatuh dalam lubang yg berdekatan – bukan lubang tandas tau? Kebetulan lubang tu tak ada tutup dan dalam…nasib2…

Aku cuba capai kunci tapi kompem la tak dapat sebab tangan tak cukup panjang, dah guna hanger tapi tetap tak berjaya. Aku keluar dari bilik air dalam keadaan yg blur, panic, tak tau nak buat apa. Bilik ku itu terletak sebelah stor. Aku fikir, kalaulah dapat masuk ikut tingkap…

Terlupa nak cakap, Naima, my roommate, tinggalkan key dan handset dia dalam bilik & dia dah pergi masjid. Aku pulak kunci bilik & kunci tu…paham2 jela…

Tingkap2 bilik2 kat sini sumernye tak akan boleh diumpil, memang susah giler nak bukak kalau dah ditutup dari dalam. Namun dengan penuh nekad aku panjat kuar ikut tingkap stor dan bercadang masuk bilik ikut tingkap gak. Malang tak berbau. BANG! Tingkap stor tu tertutup sendiri. Sekarang, aku terperangkap. Nak masuk stor semula tak boleh, nak masuk bilik sendiri pun tak boleh… ah sudah, aku dah tak boleh nak ke mana2 ni…rasa macam nak pitam & meraung pun ade time tu…kalau cuba nak ke lobi aras 3 ni, ruang nak letak kaki pun tak muat, tempat nak berpaut pun tak ade...kalau jatuh ke bawah ni, insya-Allah, akan ‘gol’, tak pun patah riuk..dah le aku ni jenis gayat sikit,huhu ++

Fikir punya fikir, satu je cara yg tinggal – jerit nak mintak tolong. Tapi tak la aku jerit ‘tolong!tolong!’, cuma kuatkan suara tanya sape yg ada dekat2 situ. Alhamdulillah, ada senior yg dengar & dia tolong bukak tingkap stor. Dia terkejut giler tengok aku ada kat lua tingkap stor tuh, dia tanye aku buat apa kat situ tapi aku diam je, tak tau nak kata ape.

Next step, fikir ape lagi yg aku boleh buat. Kena bagitau roommate ni. Camne nak bagitau ek? Henpon gue ada dalam bilik yg berkunci tu. Haaa! Carik classmate yg terdekat… Pencarian bermula. Kebetulan terjumpa dgn Shiqah. Dah setel citer problem, kami calling2 kwn2 utk ‘capai’ Naima. Dah terpaksa susahkan ramai kawan2,huhu. Sowie kawan2…At last, dapat gak ‘capai’ Naima setelah call ramai orang. Naima pun gelabah bila tau pasal ni. Yela, esok dah start kuliah, 7.30 pagi dah kena ada dalam kelas. Pejabat penyelia asrama pulak bukak 8 pagi. Macam mana kami nak pergi kuliah?

Pening gak la fikir camne nak setelkan problem neh. Kusut otak jadinye. Aku cuba tenangkan diri utk berfikir secara rasional & aku yakin setiap masalah pasti ada jalan keluarnya. Maka dgn ilham dari Allah, Naima call henset Shiqah & suruh aku cari tuan bilik yg sebelum ni & tanya kot2 diorang ada spare key. Alhamdulillah, syukur…maka masalah setel tanpa adegan kopak-mengopak pintu..tuan bilik yg sebelum ni sebenarnya duduk kat bilik tak jauh pun dari bilik aku yg terkunci tu, and to be exact, diorang dok kat bilik sebelah bilik Shiqah…

Moral values yg aku dapat dari pengalaman ni:

- Jgn bawak ape2 key masuk dalam toilet [trauma aku jadinyer…]

- Bila ade masalah, mesti bertenang, jgn terlalu panic sbb takut tak boleh fikir dgn baik utk setelkan problem

- Kita tak akan boleh hidup sorang2 krn Allah dah jadikan kita ni saling memerlukan antara satu sama lain. Hari ni kita susah, diorang tolong, esok2 diorang susah, kita pulak tolong

- Jgn jadi terlalu berani & jgn pulak jadi terlalu penakut, dua2 bahaya!

- Fikir masak2 sebelum buat sesuatu, kalau melulu, takut masalah akan jadi lebih sulit

- Hargailah kawan2 terutamanya yg diperantauan coz diorang dah jadi orang2 yg paling rapat ketika kita jauh dari keluarga

Hmm, macam2, semalam lain citer, hari ni lain kisah… Apa pun, sekali lagi, asif jiddan ya asdiqoie wa jazakumullahu khoironjaza…

2 comments:

  1. hehe... peristiwa yg xdpt dilupakan... alhamdulillah, knci pn sudah diduplicate walaupn cm knci len jerr...hehe

    ReplyDelete
  2. yupp..
    tp unfortunately, key tu leh gne 1x jekk
    ase nk saman je apek kunci tue,huhu

    ReplyDelete

Followers

here!

lil bee~