My Greetings

lil thin'

Wednesday, October 13, 2010

emm...

Bismillah, alhamdulillah wasyukrulillah…nafas masih dipinjamkan oleh-Nya~

 Dah lebih kurang 2 bulan tak tulis ape2 kat sini. (dear AjerQ, bace baek2 ye, ni reasons nape blog aku lama sunyi ^.~) Rindu nak menulis tapi sumenye terbuku dalam hati tanpa dapat diluahkan. Terlalu banyak yang bertandang sampai tak terlayan. Nak2 lagi musim esemen belambak depan mata (2 bulan dulu), nak ngadap macro teaching for different subjects lagi, plus minggu depan ada 3 papers UAK (ujian akhir kursus) pulak & another 4 papers for final exam starting on 1st Nov. Banyak yg nak difikirkan...emm, nama pun manusia, memang la kene berfikir...

Kite citer mende yg recently happened jela yek?
Actually, aku baru balik dari Penang, ikut rombongan exco akademik ke IPG Kampus Pulau Pinang, ni ala2 bench marking la even niat sebenarnye nak pegi jalan2 je~. Program ni start dari jumaat sampai ahad baru2 ni. Mula2 bila dipelawa utk ikut, aku takde hati pun...tapi bila pikir balik, dapat jalan2 free ni, okey gak kot...but before wat keputusan, aku called mama, saje nak tanye ape pendapat mama & abah. Both of them tak kisah, up to me, yg penting pandai jaga diri. Okey, pegi jela, kalu tak ntah bila lagi nak pegi even takde perasaan teruja nak bejalan2.


Pagi jumaat tu angah bagitau mama masuk spital coz sesak nafas kol 12 mlm tadi & kuar kol 3 pg, kol 9 pg tu lak ada appointment ngan doc. Bila kol mama, tak dapat cakap lama2, mama tak larat nak cakap, ngan abah pun dapat cakap kejap je coz nak cepat. Masa ni aku rasa sebak & terkilan sangat, rasa cam nak terbang balik rumah time tu jugak. Tapi macam mane?

Petangnye, aku bertolak ke Penang ngan keadaan yg blur, rasa kosong. Sepanjang ikut program kat sane, fikiran aku melayang-layang, tak fokus dengan ape yg ada depan mata. Lebih senang diam, lebih senang termenung. Teringat mama kat umah...aku kat sini bersenang-lenang...ya Allah, anak derhaka kah aku? Kadang2 bila dah tak bley tahan perasaan terpaksa gak cari jalan utk hiburkan diri, cari ruang utk ketawa, utk gelak...
Petang ahad bertolak balik ke Bangi. Singgah punye singgah malamnye baru sampai kat Tapah. Tetibe tergerak nak kol mama lagi even siang tadi dah kol. Time ni la baru aku taw ape sebenarnye yg berlaku...ya Allah, dugaan apekah yg Kau berikan kpdku ini? Tak tertanggung rasa di hati ini...cukup kuatkah aku utk menempuh semua ini? Aku ke yg perlu memberitahu adik2ku yg lain? Camne agaknye penerimaan dorang? Camne keadaan kami sekeluarga masa akan datang?

Saat itu, tumpah jua akhirnya air mata yg ditahan sejak mula...aku kalah dengan perasaanku sendiri...aku lemah bila berhadapan dengan rasa sedih...aku rebah bila memikirkan realiti...aku biarkan saja mutiara jernih itu mengalir bersama rasa yg terbuku dihati...aku takut utk berhadapan dengan kenyataan yg menyakitkan...aku mulai faham apa itu kehilangan walaupun hakikatnya aku belum kehilangan...aku perlukan sokongan saat ini tapi aku tak mahu bebankan orang lain dengan masalahku, kelu lidahku utk membuka bicara buat kalian...hanya pada-Mu aku memohon segalanya ya Allah...

Sungguh, emosi aku agak terganggu semenjak malam tu. Tapi benarlah, Dia maha mengetahui keperluan hamba2-Nya. Dia hulurkan bantuan melalui perantaraan hamba2-Nya.  Alhamdulillah, terima kasih ya Allah atas bantuan-Mu. Syukran habibati – AjerQ– for calling me. Your voice has risen up my spirit as well as lighten up my soul, dear (ntah bila la nak dapat contact Cha L)...but I’m sorry coz I didn’t have the encourage to tell you the truth at that time. Ukhwah fillah abadan abada ya habibati. Terima kasih Pn. Mastura atas nasihat & kata2 perangsang yg telah puan berikan sepanjang puan mengajar terutamanya nasihat yg dicurahkan semalam...memang tepat & sesuai dengan masa & keadaan saya sekarang ni...

And now, aku mesti kuat, aku mesti sabar, aku mesti redha atas sume yg berlaku...memang lidah tak bertulang, mudah bertutur susah mempraktik tapi ni lah ketentuan-Nya yg harus aku tempuhi, ni lah ujian yg perlu aku hadapi, ni lah harga sebuah keyakinan pada yg Maha Esa...

3 comments:

  1. sayang.. setiap kita diuji.. Allah. debar bila baca post ni.
    ak doakn ko stiase kuat dan bertabah..
    walau apapun.. Dia ada untuk dengar segalanya..
    tru duaa i can be wid u widout being there
    insyaAllah..
    aku ad if u nid anything. i try my best dear
    uhibbuki fillah..
    rindu kamu :)

    ReplyDelete
  2. trima kasih dear...ni je yg mampu aku ckp...
    aku akan trus cuba utk b'tahan even rasanye ati ni dah t'lalu rapuh...

    ReplyDelete
  3. kuatkan dirimu..kami sentiasa disampingmu.... =)

    ReplyDelete

Followers

here!

lil bee~